måndag 25 oktober 2010

Salone del gusto och en liten samisk tjej som hamnade i Italien för länge sen..

Jag tog ett nattåg upp till Torino. Jag och min kolt (samiska dräkt) gav oss ut på äventyr igen. På Torinos matmässa, Salone del Gusto, skulle Slowfood Sapmi, bland annat hålla en degustazione gällande samisk mat och äntligen fanns en tydlig plats för den lilla samiska tjejen som hamnade i Italien.

Det blev en intensiv dag, kantad av god mat, viner och många underbara nya människor både från Italien och Sapmi. Förhoppningvis föds något nytt ur det här. Jag ska hitta en väg att knyta ihop mina rötter med mitt nya hemland.

och när jag i kolt vände mig mot italienare och pratade på flytande italienska med florentisk accent, var det många som blev paffa. En lyktstolpe eller hund som börjat prata hade förmodligen varit mindre förvånande. Men världen är underbar för att den är oförutsägbar. och för att det faktiskt finns kombinationer man inte förväntar sig. som min samiska identitet och min italienska självklarhet.


3 kommentarer:

lurigopalia sa...

Det borde vara lite mer av samiskt i Sverige också.Torkat renkött är i stort sett det enda jag vet om samisk mat. Och jag är nyfiken på att få veta mer. Föresten när jag hamnar i diskusioner med rasister i Sverige så brukar jag säga de enda riktiga Svenskarna är samerna. Så med deras resonemang ska alla utom samerna utvisas.

sophie sa...

ja, det är en knivig fråga, främst för att kunskapen om samer och samisk kultur är så knapp även bland svenskar. och för att det alltid finns en risk att vi strumentaliseras av svenskar.

sverige vill inte erkänna oss som ursprungsfolk enligt fn-konventionen men gärna locka turister och måla upp sverige som extra exotiskt genom samerna. utan att egentligen veta vad de pratar om.

men jag skulle aldrig påstå att vi är de riktiga svenskarna, för samerna är ett folkslag med sitt land, sapmi, som sträcker sig över samtliga landsgränser sverige, norge, finland o ryssland...

vad rasisterna svamlar om är jag väl medveten om, för dem finns överallt. no comment :)

ömsesidig respekt, och ökad kunskap om den samiska kulturen skulle gynna alla.

lurigopalia sa...

Jo jag vet samerna fins i fler länder, men det är ju lika där samerna är den ursprungliga befolkningen.Jag håller på att lära mig mer om den kulturen min kusin har gift sig med en samiska och hon är väldigt aktiv och arbetar politiskt för samernas rätt.