söndag 20 februari 2011

..de italienska kvinnorna

På tal om demonstrationerna "se non ora, quando?" som jag skrev om nyligen, har Anna Maria Corazza Bildt skrivit en artikel för expressen om de italienska kvinnorna och problematiken de brottas med här:

Många kompetenta italienska unga kvinnor jag känner lider av uppfattningen att utseendet snarare än meriterna är avgörande för deras karriär. I europeiska kretsar spricker det ofta upp leenden när man nämner italienska kvinnor i politiska maktpositioner. Utseendekulturen och machoattityden har bidragit till att stereotyperna kunnat spridas ohämmat.
Så många gånger har jag mötts av förvåning och frågor. Vänner som uppriktigt älskar Italien som undrat vad som står på. Hur kunde italienska kvinnor acceptera allt detta? Varför reagerade vi inte? Berättigade frågor som länge gjort mig både generad och orolig.

här kan ni läsa hela artikeln.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag saknar dig!
Kram Tina

Anonym sa...

Uppdatera mera snälla! :)älskar bloggen

Kristoffer sa...

Intressant blogg. Du har fått en ny läsare via bloglovin :)

sophie sa...

härligt Kristoffer.. det var precis vad jag önskade mig juh! ;)