torsdag 27 december 2007

puh.

julafton var svenskt julbord med italienska viner. telefonsamtal från Sverige och samtal om Roma Trastevere. Toscana är alltid Toscana. men Rom är något i sig. speciellt när man dammar av första året i italien och pratar med amici di famiglia som vuxit upp och fortfarande lever där. klarar jag att aldrig flytta till Rom?

Julklappar. Svensk litteratur och svenska filmer. Italienska verk som "i promessi sposi" och Bocaccio's decameron. jag har börjat ta mig igenom Manzoni och har redan sett en svensk film. det blir kultur under julllovet. fina kläder och ursnygg handväska. och en sprillans ny digitalkamera. nu kanske jag äntligen kan bli flitigare på att dela med mig.

juldagen all'italiana med bara italiensk mat. men med en aladdinchokladask från ikea.

nu ska jag ta igen mig. och nuta av mina julklappar. och börja planeringen inför nyår. ett helt nytt år. det ska bli spännande. och det kommer utan tvekan bli ett viktigt år.

kram så länge.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hoppas "flitigare på att dela med mig" betyder lite stadsbilder från ställena du är på. När jag läser om dina händelser kan jag bara med sparsam kuskap om Italien fantisera ihop hur det ser ut. Du har definitvit gjort Italien mer spännande med din blogg. Gott Nytt År på dig!