tisdag 30 mars 2010

katolska kyrkan, pedofili, celibat och kvinnliga präster

känsliga ämnen på sista tiden här i italien.
så man har gjort en undersökning, vars resultat tål att tänkas på.

59% av italienarna tycker att det finns ett samband mellan prästernas celibat och pedofilin inom kyrkan.

Hela 56% tycker vidare att det vore rätt att ta bort celibatet både för präster och för påven själv. även om en minoritet tycker att prästerna kan få gifta sig, men absolut inte påven.

men kanske mest positivt, tycker jag är att hela 68% av italienarna tycker att även kvinnor ska få bli präster (en ökning med 7% bara sedan 2006).

Så det italienska samhället håller sakta på att modernisera sin syn på kyrkan. frågan är om den katolska kyrkan tänker ta ställning till det.

7 kommentarer:

Freedomtravel sa...

Alla förändringar går inte fort, men skönt att höra att åtmonstone det italienska folket vill ha förändring. Jag är inte reigiös, men jag är övertgad om att det inte var såhär Jesus menade...

Morgaine le Fée sa...

Så länge det finns Benedictus vid tronen, tror jag inte att det kommer att ske nån förändring.

sophie sa...

ja morgaine
...benedetto som han heter här, är knappast den moderna kyrkans talesman. hur man kunde gå från en pionjär som giovanni paulo till en bakåtsträvande påve som benedetto förundrar mig.

sophie sa...

ja morgaine
...benedetto som han heter här, är knappast den moderna kyrkans talesman. hur man kunde gå från en pionjär som giovanni paulo till en bakåtsträvande påve som benedetto förundrar mig.

Odysseus sa...

I den här frågan tycker jag att det som bestämmer inte ska vara människor utan Bibel och dess Författare.
Det finns inga oklarheter (1 Tim 3:2) att präster inte bara ska få gifta sig utan det är en uppmaning eftersom faders roll i en familj och pastorsroll i församllingen har mycket gemensamt.
Det framgår i hela Bibeln ocskå att kvinnor inte är avsedda för prästämbetet. Enkelt sagt kvinnor är tänkte för att vara mödrar inte fäder...
Det har ingenting att göra med någon sort hat mot kvinnor, men människan kan lätt uppfatta det så, speciellt i modern tid.

I de frågor har både Svenska kyrkan liksom den katolska fel på var sitt håll.

sophie sa...

hm. ja. det är ett sätt att se på det. själv har jag svårt får bokstavstolkningar av religiösa skrifter. tycker man ska ta det med en nypa salt så att säga, med tanke på hur lång tid som gått och hur de kommit till.

Anonym sa...

var har du fått dina sifror från? Inte för att jag tvivlar, jag vilol bara veta.