onsdag 29 juli 2009

italienska svordomar och oförskämdheter


italienskan är ju som bekant ett språk som har en outtömlig fantasi vad gäller förolämpningar och svordomar. här hittar ni en artikel (på italienska) som försöker bena i vad som är okej att säga, och vad som man kan dras inför domstol för...

exempelvis kan ord som cretino och pirla som för en toskan känns harmlösa, leda till dyra böter om den förolämpad tar det till domstol. medans den berömda "vaffa" har blivt tillräckligt använt för att räknas som vanligt språkbruk, uso comune.

vad man utan att läsa artikeln kan enas om är att de berömda bestemmie som i toskana används flitigt alltid är vulgära och fuori luogo om din interlokutore inte är av samma regionala härkomst.

_____________________________________________________

bestemmiare: och är ett sätt att svära som innebär att man sätter ihop heliga ord som 'madonna' och 'jesus' med ord som är offensiva, djur eller saker man tycker illa om. i toskana är det ett språkbruk som inte är speciellt uppseendeväckande då det är väldigt utbrett, medan man i resten av italien tar väldigt hårt på det, speciellt då det anses som en förolämpning mot katoliker. personer som har använt sig av bestemmie i tv har fått be om ursäkt offentligt och aldrig mer satt sin fot i en tv-studio, se rende l'idea.


bild från marianova.com

6 kommentarer:

Unknown sa...

Pà denna sidan av Sicilien anvànder man just "bestiemme" eller vad det kallades....t.ex. Porko Judas. Porko Dio hòrde jag hàromdagen och det chockade t.o.m. mig!:=)

Anonym sa...

Faktiskt det är vanligare att använda "bestemmie" i norra Italien. I södra Italien använder man mycket mer något med sex eller mot mamman. Jag har aldrig hört "bestemmie" i södra Italien.

Alessandro

Unknown sa...

Jag har säkerligen missuppfattat detta. Tillhör de ovanstående uttrycken "Bestemmie"? Är "Madonna mia" också i denna grupp, med tanke på att det används som ett förvånande uttryck i t.ex. olyckor?

Stina sa...

intressant! Jag vet att i Spanien är det väldigt oförskämt att säga något om den andres döda släktingar. Typ, “jag spottar på dina döda” är det grovaste man kan säga i barcelona. lustigt det där med svordomar. När blir det Rivieran? Kram S

sophie sa...

johanna:
för att räknas som bestemmia måste det vara nedlåtande mot ngt heligt,mamma miaär det inte, utan används överallt precis som dio mio eller liknande.

alessandro:
det är dokumenterat att vissa onmråden är värre på att bestemmiare än andra.sen finns ju alltid undantag.och toscana hör till de värre..

stina:
det är grovt här också. så det är inget utmärkande för spanien. när det handlar om bestemmie handlar det om att förolämpa den katolska kyrkan, som alla vet har sin högborg i italien.

Marina sa...

Jag vet inte om min sambo, som är pugliese, är väldigt oartig eller nåt, men jag tycker att han använder bestemmie ganska ofta, trots att han är syditalienare... däremot då oftast med kompisar och så, alla svordomar har ju sina användningsområden. Knappast skulle han säga porco dio åt sina släktingar. själv tycker jag att norditalienarnas figa är hur fult som helst, lika som jag hatar den svordomen på finska (är finne). Intressant är det ju med dialektela svordomar, om min sambo blir riktigt upprörd förstår jag ingenting, för då svär han på salentinska, och svordomarna har då lokal anknytning ;) Klassikern är i morti toi squagliati, som jag hittills inte iallafall har fått höra riktad mot mej, som tur är ;)