torsdag 6 november 2008

det är kallt även för en svensk

nu är det vinter i mina hemtrakter i norrbotten. det är vinter här också. fast i italienska mått.

min första vinter i Florens ringde jag till min pappa och bad honom skicka ner långkalsonger. och jag köpte mig en lång dunkappa. jag frös något helt vansinningt. inte så mycket för de minus två graderna utan för fukten som aldrig gick ur.

nu har jag köpt en ny vinterjacka. fast temperaturen fortfarande ligger på strax under tjugo plusgrader och den hänger på en galge i garderoben och väntar in termomentern vid 10grader.

och jag vet hur fel det låter för svenska öron.

men det är kallt här med. fastän vissa förmiddagar är milda och man kan man sitta i t-shirt i trädgården.

5 kommentarer:

Anonym sa...

vet precis vad du menar. jag tror endast det är något man kan förstå om man bor runt medelhavet..

Malta ligger tekniskt sätt under tunisien, och våran vinter blir aldrig kallare än 10 grader.

MEN! Som du säger, på kvällarna med hög luftfuktighet kan det kännas upp mot -10 grader! Helt sjukt...
Kylan går som direkt in i kroppen och även inomhus i alla stenhus får man gå påbylsad...

Konstigt egentligen.. Men sant!

Anonym sa...

Själv sitter jag i fleecetröja vid datorn! Det är kallare inomhus än utomhus. Tvärtom mot Sverige. Ja, stenhusen är ruggigt fuktiga och jag som bor i Bologna vet hur det känns när fukten går ända in i märgen!
Då klarar jag hösten/vintern i alperna bättre. Kallare. Visst. Men torr kyla!
/Sofia

Anonym sa...

In Italia si sente in assoluto molto piú freddo che in Svezia, ho sempre pensato cosi. L'umiditá é folle, le case riscaldata poco e male... meglio in Svezia : )

Alessandro

Anonym sa...

ja, en helt annan kyla .. ma non e meglio in Svezia :)!

ny bloggadress förresten, men samma blogg :P

Anonym sa...

No no no, per me meglio in Svezia : )

Alessandro