måndag 10 november 2008

Kärlek är inte bara människor

kärlek kan vara ett land.

jag älskar sverige.
mellan mig och sverige finns en mor-dotter eller far-son kärlek.en kärlek man inte väljer, men som man får. en sådan man aldrig kan ta död på, och något man vet har format en till den man är till stor del.

jag älskar italien.
mellan mig och italien började det som en stormig tonårsförälskelse, vilket det bokstavligen var för jag var inte fyllda tjugo ens en gång. men vi har med tiden mognat tillsammans. kanske något i stil med den stora kärleken. som jag kan se på med nyktra ögon, men älskar ändå.

den stora kärleken bleker ju inte vad man känner för sina föräldrar.
den gör bara livet så mycket rikare.

se på det på det sättet.

8 kommentarer:

Anonym sa...

bra sätt o beskriva det!

Marliina sa...

sa vart vill du se dig sjalv i framtiden? Sverige eller Italien?

For mig sa finns tryggheten i Sverige, spanningen har i London och passionen i Italien, far se vart jag hamnar....

Mia sa...

vackert skrivet. du borde surfa in på Alexandra Pascalidous blogg och läsa vad hon skrev om att ha dubbla identiter och två hemländer.

Kram Mia

Anonym sa...

Bello : )

Ale

Anonym sa...

vad sägs om 3 identiteter? vara född o uppvuxen i sverige, ha föräldrar från iran samt ha bott i italien. O till råga på allt ha en fästman som kommer ifrån Portugal (som själv har bott i italien i 16 år). Snacka om identitetskris..=)

Jag har hela världen för mig, men känner mig som en utlänning vart ja än åker! vet ej om d e bra lr dåligt, men försöker att se fördelarna i det:)

Anonym sa...

för mig känns Italien också som en stormig ungdomsförälskelse som jag inte riktigt kommit över ännu. vilket jag heller inte lär göra eftersom jag för alltid kommer vara bunden till landet ..

Anonym sa...

Jag älskar också Sverige OCH Italien men på olika sätt.
Jag tycker det var en fin beskrivning du gav.
Jag har precis läst en bok skriven av Linda Olsson "nu vill jag sjunga dig milda sånger".
Hon var även med i P1 Sommar 2006 där hon beskriver känslan att höra hemma i två olika länder (för hennes del Sverige-Nya Zeeland) och kärleken till dem båda.
Ett litet tips på en bok värd att läsa och ett bra sommarprogram där i alla fall jag kände "precis så är det".
/Sofia

Anonym sa...

väldigt väldigt vackert!