måndag 30 november 2009

det tar sig

det är kallt och ösregn. men början till jul. i de smala kullerstensgränderna och längs de stora shoppinggatorna hänger juldekorationerna som tänds på eftermiddagen.och allt blir till en guldglitter. skyltfönster med tomtar, låtsassnö och julklappar. jag dricker vinterns första varma choklad vid piazza della signoria och den är så stadig att jag blir törstig. jag har min varmaste jacka med fuskpälskrage fastän termometern visar 13 grader plus.

på min lediga dag tänker jag åka ut till ikea och köpa pepparkaksdeg och glögg, och jag ska baka lussekatter. jag har tänt min julstjärna i fönstret. det är den enda julstjärna längs hela min gata. och det brukar vara så hela julen.

2 kommentarer:

MIN FLYTT TILL ITALIEN sa...

Vad mysigt. När jag bodde i Ostia var det bara jag som hade julstjärna i fönstret. Grannarna hade nog aldrig sett något liknande. Inne hade jag levande ljus i adventsstake och lite annat smått o gott. Mina italienska vänner tyckte det var jättefint.

Ullstrumpan sa...

Hej hej:)Du har en mkt bra och intressant blogg.Fortsätt skriv som du gör om både "negativt" och positivt med Italien..Allt röner nyhetsvärde:) Bra att få aktualiteter om Italien för här hemma är det ju fattigt på den fronten.Mvh/Ulla