tisdag 29 april 2008

du och jag och Sverige

identitet kan vara mycket. och väldigt komplext
som att bli förknippad med ett land man valt att inte bo i.
och att ständigt relateras med vad personer vet, tycker och förundras över, vad gäller det landet.

vara svenskan som i sverige är utlandssvenskan eller "italienskan".

jag tror att många utlandssvenskar är betydligt mer medvetna om den svenska kulturen och vad den svenska identiteten innebär, just för att de medvetet eller omedvetet konfronteras med den dagligen - utomlands.

hur underligt nu det än låter

4 kommentarer:

Marianne sa...

Visst är det så. När man lever med andra sätt att tänka och vara ser man samtidigt med nya ögon på sig själv. Och man tvingas ta reda på saker och ting av alla frågor man får.

En fördel för oss i utlandet! Allt går inte bara på rutin.

sophie sa...

marianne:
det intressantaste är nog hur man tvingas konfronteras med sverige. något som alltid varit så naturligt och självklart. men jag håller med dig, det är en fördel vi har vi som bor utomlands!

Lullun sa...

Helt enig. Visst är vi mycket mer medvetna om den svenska kulturen osv än dem som lever mitt uppe i det. Och visst är det lite komiskt, när vi nu ändå aktivt valt bort det.

Anonym sa...

Helt riktigt. Jag bor i Pisa sen tva ar tillbaka och gud vad jag har lart mig mycket om Sverige! Later helt befangt...men det ar verkligen sa. Forstar precis vad du vill fa fram.

//Lotta (som for ovrigt ar ett valdigt passande namn i italien