måndag 21 april 2008

varför fortsätter maffian att existera i Italien?

varför går den inte att bekämpa?

idag på lunchnyheterna berättades det om en klass mellanstadieelever i Neapel (där camorran härjar) som under en skoldag fått i uppgift att skriva om sina liv och sin vardag. det framkom många ytterst skrämmade saker. som att camorran (maffian) gör att de känner sig trygga i sitt kvarter, och att langning av droger inte stör dem för de vet vilka som gör det. och att lärarna borde vara trygga för så länge de undervisar dem kommer de att vara i säkra händer.

skrivet av mellanstadieelever.

maffian i italien är en anti-stat. har fått fäste där den italienska staten inte fått det. och det fortgår. när barnen resonerar på det sättet, tror ni det är lätt att få bukt med problemet? ser ni var problemet ligger? och varför fenomenet inte är jämförbart med den svenska organiserade kriminaliteten?

---------------------------------------------
uppdatering
hm. jag kanske borde tillägga innan någon lägger ord i min mun att jag såklart inte är uppgiven. jag som bor här vill inget hellre än att problemet ska lösas, och som Falcone sa, maffian är ett mänskligt fenomen, och som alla mänskliga fenomen har det en början och ett slut.
jag ville snarare ge en bredare bild åt de som inte riktigt fattat allvaret och vad maffia verkligen innebär.

1 kommentar:

Marianne sa...

Det låter med andra ord otäckare än jag trodde det var ...