måndag 24 mars 2008

att prenumerera på en tidning kan ge gråa hår

jag prenumererade en gång på en tidskrift här i Italien. den kom ut varje vecka låt oss säga på onsdag. enligt prenumerationen skulle den dimpa ner i min brevlåda senast på torsdagen.

haha.
hur ofta tror ni det hände?
aldrig.

jag fick tidningen allt från två tre dagar till en vecka (!) senare..då numret redan var oaktuellt.

så jag skrev, och jag ringde och jag klagade och visade min goda vilja. jag fick sammanlagt tre månader extra, gratis. sen stämde tidningförlaget posten i min kommun. för det visade sig att felet satt på ett postkontor några få meter från min brevlåda, och som delade ut när det passade.

förlaget grälade med posten och jag fick ingen tidning. min prenumeration gick ut och jag blev less. att få tidningen när den inte intresserade mig längre. jag tackade killen på kundservicen och han svarade uppgivet att han gjort vad han kunde. jag gick till posten och sa andate tutti a fanculo! mer än så kunde jag inte göra. en gubbe applåderade tillochmed i postkontorskön när jag skällde ut gubben i luckan.
haha

så är italien.

idag damp det ner en påminnelse om att förnya prenumerationen, som gick ut för över ett år sedan. jag antar att snubben på kundservicen fortfarande hoppas på mig. att jag ska börja om och prenumerera för den goda sakens skull.

men jag måste ladda mer tålamod innan jag ger mig in på det igen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad betyder det? Andate tutti a fanculo? Jag kan alltså nada italienska...
/sassi

sophie sa...

sassi:

ni kan alla dra åt helvete.

eller egentligen lite mer vulgärt. ;)