måndag 24 mars 2008

hur omvärlden ser på Italien

När omvärlden uttalar sig om italien kryper många fördomar och stereotyper fram.
Nu finns det svart på vitt vad som sägs om il bel paese runt om i världen.

Negativa omdömen om Italien:
- saknar allmän etik.
- saknar teamspirit.
- är långsamt.
- respekterar inte formella koder och privacyn.
- är inte konstant när det gäller att upprätthålla kvalité.
- har lite stolthet, lite kompetens och lite professionalitet.
- det är dyrt.

Positiva omdömen om Italien:
- det är känt i hela världen.
- individualismen.
- det informella, sympatin och värmen.
- designen, modet och maten.
- hedonismen, smaken, la dolce vita (det ljuva livet)
- den diffusa kreativiteten och flexibiliteten (som ligger på randen till kaos.)
- lite våld (även om väskryckning är välkänt)

jag kan utan att blinka hålla med om mycket av det som kommer fram i undersökningen. Om ni frågar mig är det negativa egenskap som irriterar mig mest den överdrivna individualismen som gör att samhällskänslan sjunker i botten och alla bryr sig bara om sin lilla värld. Något som kan vara mycket frustrerande. och som visar sig i det mest banala,från att slänga skräp på gatan till att fuska sig fram på andra bekostnad. När det kommer till de positiva sidorna av italien villl jag nog på delad förstaplats sätta värmen och kreativiteten, men inte bara, jag har blivit kvar här av fler än två anledningar.

[undersökningen är från 2005/2006 gjord på ett sample av 28tusen europeer, asiater, amerikaner och australienare, av Astra ricerche.]

för att veta mer om Italien sett med italienarnas ögon - läs följande inlägg jag skrev för travelstart.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Verkligen intressant läsning..

Anonym sa...

hmm..sista inlägget för ikväll samt att jag aldrig någonsin läst en blogg som varit tillräckligt intressant förr----

Måste kommentera: "den diffusa kreativiteten och flexibiliteten (som ligger på randen till kaos.)"

Hahhahahhaha.. för din språkliga innovitets skull.... mycket bra...

Tack...