torsdag 20 mars 2008

supa skallen av sig under helgen, vad är det för fel med det?

det är svårt att förklara alkohol och svenskar.

förklara varför det är socialt acceptabelt att vara så innihelvette-full, och varför det anses som ett nöje. varför kroppen som panikar i bakfylla är något normalt som man skrattar åt och tar sig igenom utan att oroa sig för hur kroppen och huvudet mår och varför.

(jag försöker inte ens förklara det för min italienare. )

vi drog på fest och efterfest och sällskapet badade i alkohol.

vi kom hem mot halv fem på morgonen och det enda han fick ur sig var:
"jag tycker synd om svenskarna."

jag har svårt att uttrycka mig om i ämnet.
för så är ju sverige som jag vuxit upp i. men jag tycker onekligen att det är obehagligt se på det med andra ögon. det är inte smickrande. verkligen inte.

det skälls och gnälls och alarmeras om så mycket.
men inte om hur alkohol-kåt det svenska helgnöjet är.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hm. Jag vet ej om ordet "synd om" är det mest passande. Svenska ungdomar - men inte bara, har en mycket snedvriden syn på alkohol. Droger som hash eller koks verkar livsfarligt och alkohol blir man "bara" bakfull av. Som om det vore något ofarligt.

Anonym sa...

Men jag hade iaf väldigt skoj den kvällen..

jary sa...

Sophie.

Vill ha kontakt med dig

jag är samlare av Absolut Vodka

Snälla. Jah menar det seriöst eftersom du är eller har kontakter i Italien

jary@bolina.ahsb.se

Jan Ryberg

Anonym sa...

Jag håller med. Det är konstigt det där. Hur det kan anses så "normalt" och som en självklarhet att supande är ett nöje. "Öhh ska vi supa i helgen?". Liksom. Konstig syn på alkohol. Jag tror att monopolen har en del i det där faktiskt, en väldigt negativ del.