lördag 22 mars 2008

om Florens..

Florens heter Firenze på italienska och dess invånare kallas för Fiorentini.
Många räknar Florens som en av Italiens mest berömda städer, som skyltfönster stad, och årligen besöks Florens turister från världens alla hörn.

Florens statsvapen är Il Giglio, Lijlan. Florens fotbollslag heter la Fiorentina, har lila som lagfärg och tillhör historiskt sett en av de sju systrarna, de starkaste lagen i högsta divisionen, Serie A.

Florens är regionen Toscanas huvudstad, och ligger i centrala Italien, på slätten nedanför bergskedjan Apenninerna, mitt genom staden flyter floden Arno. Sammanlagt sex broar binder samman stadkärnan på ömsesidor floden. Den mest berömda bron är den så kallade Ponte Vecchio, som innehar de mest prestigefyllda juvelbutikerna, och som under den tyska ockupationen under andra världkriget var den enda bro som inte bombades.

Under en kort period på 1800talet var Florens Italiens huvudstad. Florens räknas som humanismen och renässansen vagga och har haft mycket stor betydelse för konst och vetenskap. Från Florens har många stora namn kommit som bland annat författaren till den gudomliga komedin, Dante Alghieri. Toscana hävdar gärna att den dialekt som ligger närmast riksitalienskan är den toscanska, av den anledningen att man utgått från Dante när man lagt grunden till det som blev det officiella språket. (de olika dialekterna i italen skiljer sig väsentligt åt och kunde snarast kallas olika språk innan enandet av italien och försöket till att hitta ett officiellt språk.) Ett tydligt dialektalt kännetecken på toscansk italienska är att det "äter upp" det hårda "c:et". exempelvis som i ordet "casa" som nästan kan låta som "hasa" när det uttalas på dialekt.

2007 hade Florens 364.779 invånare. (en tiondel är av utländsk urspung.)

Florens har ett av italiens största och viktigaste universitetet med tolv fakulteter och över 60 000 studenter, men räknas inte som en studentstad utan snarare som kultur och turiststad.

I den berömda vyn över Florens kan man beundra Domkyrkan, il Duomo, med den stora Brunelleschi kupolen. Men Florens bjuder på mycket mycket mer både ur konst och arkitektur synvinkel. Som Piazza Santa Croce, gli Uffizi (ett av italiens mest berömda museer),Palazzo Vecchio (statshuset), Palazzo Pitti (där storhertigen bodde och som nuförtiden används för bland annat stora modeveckan), Piazzale Michelangelo (uppe på höjden där man kan se ut över hela Florens), il Giardino di Boboli (Florens historiskt sett viktigaste trädgård).. och listan kan göras mycket mycket längre.


Har du inte besökt Florens är det kanske på tiden?

Mina tips för att flyga hit för rätt pris? läs mer här.

6 kommentarer:

Anonym sa...

jag blir verkligen sugen på att resa!..Verkar vara en vldigt intressamt stad. Lyllos dig sophie! =)

trevlig påsk!

Mia sa...

Vilket jobb du gjort, jätteintressant att läsa. Åh fy jag är så sugen på ett besök dit ner, har aldrig varit i Italien.
Har fått för mig att jag ska kunna lära mig italienska i sommar, kan franska och läst både spanska och latin - hur svårt kan det va liksom? :) Vi får väl se hur det går...

Anonym sa...

Hej Sophie!
Har surfat runt lite idag för att hitta lite nya roliga bloggar... hittade din, ska bli kul att fortsätta följa ditt Italien- äventyr :) Jag älskar Italien, men tyvärr har träffarna blivit för sällan... nu kan jag följa dig och äventyret kan fortsätta
Mvh S

Anonym sa...

Hej!

Jag har nyss varit i Florens i ca en vecka och då blir man ju lite sugen på att slå på bilder och annat på nätet....

Tack för din sida........ du verkar vara en mycket intressant person som vågar såå mycket i tidig ålder.....

Själv är jag 38 år och har varit i Italien i tre år i rad med bla Rom, Neapel och Terracina som tidigare resmål....

Vad jag överraskades av på din sida var framförallt din underbara svenska, ditt upplägg samt att du hittade mitt i prick vad gäller staden.....

En stad som för övrigt är just så precis fantastisk som du beskriver........

Jag bodde på Hotel Ville súll Arno... ett mycket mysigt ställe....

Du får gärna maila tillbaka, dels för att guida vad gäller Italien i stort, dels för att jag är också, det blir man när man läser din blogg, hur det kommer att gå för dig...

Smiths50@hotmail.com

Tack.... Roger

Anonym sa...

Hej Sofie,

Googlade på florens och kom in på din sida. Ska till Florens den 1 augusti och behöver alla tips man kan få. Vi åker på en fredag och kommer hem på måndag morgon. Så vi är bara där lördagen och söndagen. Jag antar att de flesta affärer är stängda på söndagen. Har du lust att ge mig lite tips på vad man måste se och göra i Florens??

Sara sa...

Jag blev väldigt fôrtjust i FLorens, och vill absolut resa tillbaka! Tack för trevlig date, förresten!

Bises, Sara