lördag 29 mars 2008

skillnad mellan sverige och italien

vill ni ha en mycket talande skillnad mellan de två länderna?

den berömda aktionen mot klimathotet, som tillochmed den svenska kungen ska delta i, som började i australien.

tror ni någon media ens nämnt det i italien?
tror ni att någon i italien kommer släcka någon lampa?

gör inte det.

för det här är italien, inte sverige.

mindre miljömedvetenhet, och betydligt mindre media retorik.

med en av landets största städer under sopor och farligt avfall, är intresset för glödlampe-energi-sparande-för-jordens-bästa lågt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

jag brukar normalt inte skriva sånt här på folks bloggar....men baserat på den bild du har i din blogg så ser du väldigt söt ut.

I och för sig kan ju andra halvan bevisa mig fel...men det får vi hoppas inte är fallet.

PS! Florens....någonsin varit på en Violamatch?

// Hiro

Anonym sa...

Gillar verkligen din blogg och efter att själv ha bott i Rom sitter jag ofta och ler och håller med om dina svensk-italienska jämförelser. Måste dock försvara Italien lite och säga att de släckte ner il Colosseo under den här "earth hour"-grejen. Fast annars håller jag med, den italienska miljömedvetenheten är lika med noll. Ha det fint och fortsätt blogga!

sophie sa...

anonym:
oho! menar du att de släckte colloseo och ingen nämnde det ens på nyheterna här?..illa.

tack för komplimangen över bloggen.

Anonym sa...

Jag hörde det på de italienska nyheterna! Tydligen släckte de ner något monument i Venedig också. Jaja, comunque :)