tisdag 19 februari 2008

ingen igloo och inga pingviner - strandväder året om, eller?

när jag var liten tänkte jag. vad bra det måste vara att bo vid medelhavet. det måste ju aldrig bli speciellt kallt. sydeuropa måste vara praktiskt.

det resonemanget skrattar jag åt varje gång jag kommer ihåg det.

okej vi har inte minus 20 i januari. men vi har kalla hus och fukt och någon minusgrad på natten. jag känner ingen skandinav som tycker den italienska vintern är någon större hit.
sen lär man sig att man behöver dunkappor och varma skor och ylletröjor likförbannat på vintern. men att på sommaren når vi tropisk värme och man går helst naken. (prova springa runt i svenska bomulls sommarklänningar när det är 40grader varmt - du dör)
det är allt annat än praktiskt och förutsätter verkligen vitt skilda sommar och vintergarberober.

men det visste jag ju inte på den tiden.
det blev jag ju varse när jag flyttade ner.
man lär så länge man lever.
onekligen.

1 kommentar:

Anonym sa...

vero vero :P