onsdag 6 februari 2008

l'inverno o l'inferno?


jag har aldrig låtsats att jag gillar italien på vintern.

kalla hus, ännu kallare stengolv. fukt, regn och dimma.
MEN rätt ska vara rätt. så hemskt är det inte. jag är bara bortskämd förmodligen.

och sen finns den en drös med argument som gör att den italienska vintern är att föredra:

- vintern är kort. i Toscana kan jag inte räkna ihop till mer än 4 vintermånader, (nov-mar)

- man kan köpa snygga vinterstövlar i rätt storlek och utan smarta anti-halka-sulor, för inga tjocksockar måste ner i dem och ishalt blir det istort sett aldrig.

- vantar behöver man bara tidiga morgnar och sena kvällar eller om man cyklar, mössa är helt klart en optional.

- fukten gör att du inte får flygande statiskt hår eller torr hud.

- tunna strumpbyxor och öppna skor förorsakar inte förfrysningsskador.

men främst så är det okej att ta på sig dunkappa och gnälla om temperaturen ligger under fem plusgrader. för det gör alla. för det är ju verkligen olidligt hemskt. kallt.

1 kommentar:

emma sa...

Om du bara visste hur många gånger jag tänkt, nej nu har jag fått nog av London. Men å andra sidan, ett år kan jag väl stå ut? Eller, vi får se, jag fortsätter att kämpa på. Men tror att jag ska ta en trip till Parma inom kort...har STOR abstinens...:)

Alltid jättekul och intressant att läsa vad du skriver förresten.

kram, Emma