tisdag 19 februari 2008

även smaklökarna förändras

jag tänkte att jag skulle äta havregrynsgröt till lunch.
jag kom ihåg att jag ju brukade gilla det när jag bodde i sverige.

så jag kokade mig en tallrik gröt. men sylt och kall mjölk.

guaäh.

hundarna fick äta alltihop.

det var det äckligaste jag stoppat i munnen på väldigt länge.

*

en svenska som bott här hurlängesomhelst skrattade en gång åt mig då jag envisats med att vi skulle äta korvstroganoff tillsammans och jag upptäckte att jag inte fick ner en bit. jag tyckte det var hur vidrigt som helst. sedan sa hon något som jag ofta tänker på; .att det är ju inte bara ditt huvud som förändras när du byter kultur, även dina smaklökar. det du tyckte var äckligt över italiensk mat börjar du gilla och det du gillade med svensk mat blir mindre aptitligt helt plötsligt. jag har exempelvis gått från att inte gilla vin till att räkna det som grunden tillsammans med ett mål mat. och det hä rmed gröten, gud hjälpe.

det är faktiskt sant.
man vänjer och vänjer om sig.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Här äts det minsann gröt varje morgon!
Käkar du ribollita? Huahua!

//Mariia

sophie sa...

mariia: nej usch o fy. men jag åt inte liknande saker ens i sverige! hehe.. någonstans för gränsen ändå gå.

viktoria cederberg sa...

Men darling, har du glömt bort den fantastika gröten? Det är få saker som är så otroligt gott som en tallrik härlig, välsmakande gröt. :D