torsdag 10 januari 2008

blonda svenska flickor


jag läste ett inlägg en utlandssvenska skrivit som svar på frågan varför hon hållit till sig till sitt blonderade hår.
"för att i sydeuropa förväntas en svenska vara blond"
var hennes svar.
jag stannade upp och reflekterade över hur hon valt att formulera sig. för det banala och klyschiga är inte så banalt och klyschigt som man kan tycka.

det ligger mycket i den meningen. jag tycker hon var riktigt uppriktig och välformulerad. om man inte passar in utseendemallen för de nya land man lever i, passar man iallafall in i mallen för vad de förväntar sig av en.
och konstigt nog. kan det vara något positivt. något man vill hålla sig till i vissa lägen. för att förenkla.

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag är mörkhårig och har bruna ögon och jag får alltid samma dumma kommentarer när jag är på semester utomlands. är inte alla svenskar blonda me blå ögon??
det skulle vara kul att testa en gång att se sådär stereotypiskt svensk ut. även om jag aldrig skulle blondera mig för att passa ini en mall.

Anonym sa...

Jag är nyfiken. Varför börjar du meningar med liten bokstav?