tisdag 15 januari 2008

när det regnar kryper de fram ur underjorden

när det regnar, dyker de upp överallt. utanför och inne på tågstationen. i alla sottopassaggi, vid busshållplatserna och utanför affärer. afrikaner och sydamerikaner som säljer paraplyn. det finns onekligen tillräckligt många turister utan paraplyn tagna på bar gärning.
men var kommer dessa paraplyn från som bara kostar 5 euro?..var hittar de dem? varför envisas de med att fråga om man vill köpa ett paraply nör man har ett i handen? och vad gör dom de dagar det inte regnar?

och varför är det afrikaner och sydamerikaner som säljer paraplyn, och kineserna som säljer tomteluvor som blinkar överallt inne i stan längs med gatorna dagarna innan jul?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att jag vet var alla prylarna kommer ifrån. De hämtas strax bakom Mercato Centrale, från ett underjordiskt magasin.
Tomteluvorna vet jag däremot inte var de kommer ifrån, men det verkar onekligen som att ingen berättat för kineserna om det underjordiska magasinet.

Jon sa...

Du skulle känna till allt om etniska grupperingar kontra uppdelade marknader för försäljning om du hade läst Jens Lapidus bok Snabba cash. Så gör det för allt i världen. Det är inte den bästa bok jag läst, men inte heller den sämsta. Dock sämre än ryktet säger, och hur den har legat högst på försäljningslistorna så länge som den gjorde frångår mitt förstånd. Men den kan vara läsvärd ändå, om du nu får tag i den där nere?