onsdag 2 januari 2008

min lilla parfym-armé

jag har vänner som alltid bär samma parfym. sedan år tillbaka. eller vänner jag inte längre umgås med med som jag strakt förknippar med en speciell doft. personer som gör en parfym till sin och håller sig till den. min svärmor bär en calvin klein parfym. alltid samma. så till den milda grad att när hon fick en ny ferragamo parfym av mig för 2 år sedan blev vi lite förvirrade. hon ska liksom dofta på ett visst sätt. så hon återgick till sin klassiker och allt blev bra igen.


jag hör inte till den kategorin människor. när jag var mindre hade jag fått för mig att det var vuxet att ha sin parfym. att liksom hitta sin doft. haha. jag gjorde några tappra försök men det slutade alltid illa.med att jag tillslut blev illamående av parfymen eller kände mig instängd.


i den lilla mån jag är vuxen nu, håller jag mig till mångfalds receptet.


jag har en liten uppsättning som jag varierar mellan. jag kan inte bära samma parfym en sommardag vid havet som på nyårsafton. eller på middag ute och romatisk middag hemma. jag har en parfym som jag bara använder när jag är nyduschad och ska tillbringa dagen hemma och mysa. en annan som jag kör som bas för universitet och en för vardag och dagar i stan. ytterligare två som beroende på mitt humör är mina partyparfymer. och sen har jag en som jag älskar och som jag bär lite då och då bara för att variera.


jag klarar inte av en och sammadoft dag ut och dag in hur god den än må vara.


så, jag har min lilla armé. som konstigt nog sammanfattar mig ganska bra.





clinique simply. en av mina trognaste. har hängt med några år. lätt doft. väldigt sensuell. varför känner så få till den?

Armani, acqua di Gio. en klassiker som jag fick som present. fungerar alltid en vanlig dag. slutade abrupt använda den när carola gick ut o sa att det var "hennes" parfym. haha. jag vill inte lukta som Carola. men nu har det gått över o ingen här i italien känner ju till henne. det är utan tvekan, tenta eller prata-med-professorer eller om jobb parfymer. den är seriösast. och stramast.




absolute givenchy. (lim. edition.) förälske vid första ögonkastet på flygplasten i Munich. sen var det dramat då flaska föll i golvet o gick i tusen bitar. det var då jag insåg att den inte såldes på en enda profumeria i Florens eller Rom. limited edition bastardo. enbart i vissa perfumeshops på vissa flygplatser. då var en pappa som flyger nästan dagligen den räddande ängeln.






Miss Dior Cherie. här är vi på gränsen till en för sötsliskig doft. men på min hud fungerar den. på vintern.




Gucci envy me. ( lim.edition.) en parfym som skulle fungera i de flesta lägen. men somfrämst är en sommarparfym. jag använde den lite för intensivt sommaren 06, så vi har ett nedtonat förhållande just nu.men den är still going strong.


jag hade en längre love-affair med en jil sanders parfymför tre-fyra år sedan. jag tror den kommer bli nästa köp. jag kommer faktisktinte ihåg varför jag inte köpte om den när den tog slut. jag var förmodligen pank.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle nog inte klara av att bara ha en parfym.

kia sa...

Hej, jag har också en "garderob" av parfymer som jag använder efter humör och årstid och ibland efter vad jag har på mig för kläder, det är underbart att omge sig av ett moln av väldoft:)
Kia