måndag 7 januari 2008

spänt läge med kronärtskockor.

på nyår var vi några par i mer eller mindre samma ålder. sista paret som anlände hade med sig en paj med kronärtkocks fyllning. eftersom det var min och de andra tjejernas absoluta favoritgrönsak flög den spontana frågan i luften:

- hur gör du den? hur är receptet?

och till allas vår förvåning blev svaret

- det är en av de maträtter jag verkligen är duktig på, jag tänker då inte dela med mig av mina hemligheter! (utan skämtsam underton)

blir man arg för att någon frågar efter receptet hur är man funtad då? jag menar, det är ju en komplimang, om jag får en sådan fråga svara jag på den med receptet även om det råkar vara något jag är extra bra på att laga.i värst afall låter jag bli att ge tips på hur man kan göra den bättre, eller är vag med måtten och ber de pröva sig fram.

vi stod där helt paffa och kände oss nästan tvugna att be om ursäkt för att vi frågat.
underlig brud.

Inga kommentarer: