torsdag 24 januari 2008

en italiensk bokhandlare och en snål svenska

jag ska in till universitetet imorgon. och till min universitetsbokhandel. en liten liten sådan på en tvärgata, där alla böcker är staplade till högt upp i taket i gamla träbokhyllor och man får låna en träpall för att nå upp och titta på dem. jag ska köpa lite fina böcker som jag sedan ska begrava mig i fram till februari. han som driver den är en kille mer eller mindre i min ålder. han tillbringar dagarna isin gulliga lilla bokhandel, men är nog så gullig mot mig. han skickade exempelvis ett "godjul till min favorit-kund" sms på julafton.(!?) han borde veta bättre för han vet att jag har pojkvän. jag hann radera sms precis på håret, innan det han bli en issue med min riktige pojkvän. dessutom tycker jag inte att han ser bra ut. men det är tre år som jag köper böcker hos honom av den enkla anledningen att han har så fördelaktiga priser. imorgon ska jag exempelvis ha tre böcker, 9 ero, 10 och 18euro. jag har fått ett mail där det står att det sammanlagda priset, med min sedvanliga rabatt, blir 30 euro. måhända jag för så fördelaktiga priser för att han tillskillnad från mig, tycker att jag ser bra ut. vad vet jag. någonting är det.

det är intressant det där. jag försöker vara så lite trevlig jag kan, det där allra minsta. men efter att ha letat bland sitt kundregister fyra gånger efter mitt långa krångliga utländska namn,för tre år sedan, lade han mig på minnet. och även om han är en blygsam italiensk ung bokhandlare är han dock...italienare.

jag hyser förhoppningar om att jag inte kommer behöva ha med honom att göra så mycket mer iochmed att jag närmar mig slutet av min universitetskarriär. det är så jobbigt det där i det här landet. det här med killar som försöker fast det är lönlöst. och sen när han är en liten blyg bokmal har jag inte hjärta att elakt och bitchigt snäsa av honom, sådär som jag gör med andra. och jag som vänder på var slant för att få studentbudgeten att gå ihop, har inte råd att byta bokhandlare och betala 5 euro extra för tre böcker. och även om det är trevligt när någon är lite extra trevlig, tycker jag det främst är obekvämt. när man själv inte vill att det ska leda någonstans.

2 kommentarer:

Stina sa...

Jag kanner till ditt dilemma! Men jag tycker du ska njuta av fordelarna med att vara sot svenska! 30 euro e ju sanslost billigt for universitetslitteratur som alltid ar over-priced till tusen!

sophie sa...

stina: i know..jag uppskattar mig själv iallafall ur den synvinkeln..hehe men som sagt, det ska bli skönt att slippa se bokmalen.