fredag 11 januari 2008

italien utan strejker är inte italien

måndag. jag ska in och prata med min professoressa om min tesi di laurea på universitetet. jag ska på lunchdejt med min serbiska kompis Ana inne i stan och jag ska gå och beställa kurslitteratur på en av libreriorna.


och på måndag, i vanlig italiensk ordning ska det lokalbusstrejkas. och vad gör jag nu? min karl kommer vara iväg hela dagen med den enda bil vi har.


och sen undrar ni varför italienarna har två bilar per hushåll och inte vill åka lokaltrafik?!

varför man inte kommer fram för alla bilar parkerade överallt i alla smala gränder.


det fungerar ju aldrig som det ska det där med kollektivtrafiken.

man kan fanimej aldrig planera något.

det första jag ska göra när jag får pengar är köpa mig en bil. precis som alla andra i det här landet. så vi kan fortsätta förorena och täppa till städerna med biltrafik. för ingen politiker verkar fatta att en fungerande kollektivtrafik är bättre för miljön än vägtullar och trafikförbud när smogen är för intensiv.

de är så smarta att jag får utslag i ansiktet av att tänka på dem.

Inga kommentarer: