torsdag 24 januari 2008

drömtydning

ni kanske kan hjälpa mig att tyda en dröm. rättare sagt det jag drömde inatt.
för det var en minst sagt omvälvande upplevelse.

jag hade fest i mitt hus, inte huset jag bor i nu, men i ett hus som var mitt o min karls (och som påminde starkt om sofias hus ute vid havet, dvs min svenska extramamma här nere o min karls styvmamma) det är mitt på dagen. och bland gästerna finns åsa,min svenska kompis som bor härnere och som jag känt bra länge vid det här laget och som utan tvekan är min bästa vän i italien. vi håller till allihop ute i trädgården och mitt i alltihop ska jag gå in och hämta något i huset. åsa går några steg bakom mig och plötsligt blir hon helt hysterisk och börjar skrika "sooophie neej, neeej gå inte in!" och sen springer hon fram och drar väg mig från dörren, precis innan jag öppnar den.

då exploderar huset. någon har lagt en bomb i det. jag sitter helt chockad på marken när poliserna anländer. åsa berättar för dem att hon nosat sig till det. att hon kände på lukten att det var en bomb i huset. och hon visste att den var för mig. sen sade hon att hon luktat sig till många bomber innan under den här perioden. (inte bara för mig.)

och så vaknar jag.

vad ska man tro?..jag kanske borde börja bena i mitt huvud.
vad har bomber för symbolik? och varför i huset? och varför visste åsa att det var en bomb för mig därinne? ska jag akta mig för de miljöer jag rör mig i? väntar något i mitt liv bara på att eplodera o förstöra mig? eller kan man tolka det positivt?
hjälp mig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag kan ingenting om drömtydning what so ever. men jag tycker också det låter som att du borde se upp. någon ville ju döda dig med en bomb! hur hemskt det nu verkar.

Anonym sa...

men nej. allt är ju symboliskt. alla personer i drömmar representerar ju delar av en själv. Kanske behövs det se upp med ett beslut? Kanske vara uppmärksam e basta? Kanske ville den som la bomben i huset inte döda någon annan utan bara förstöra huset? Vad vet vi. Det är Sophie som har svaren.