som alla som varit i italien vet, är det ont om plats. och detta innefattar även reklamplatser. vilket gör att småföretagare hittar på de underligaste sätt för att göra sig synliga.
ett vanligt ytterst originellt sätt är att köpa reklamplats på små lastbilar som gjort om sig till stora reklamaffischer. och som kör runt i staden och visar upp sig, eller parkerar nära stora vägar och dylikt. har man tur kan man dessutom få en gubbe med megafon som skriker ut budskapet medan han kör runt i den redan oframkomliga trafiken bara för att ta plats och synas.
och mot vad man kan tro, tar många stora företag hjälp av den här typen av affishering. (emmelunga ett av italiens största möbelvarhus, carrefour, den franska matkedjan, och diverse bensinmackar är bara några exempel. även om det vanligaste är lokala diskotek och mäklare.)
men nu till den intressanta, tillochmed MacDonalds har tagit till den här strategin. men inte på en vanlig normalstor lastbil - utan på en liten Ape! ett steg närmare italien och steg bort från USA. jag undrar vad de amerikanska reklamstrategerna skulle tycka. att de har anpassat sig?
2 kommentarer:
Det är ju klart att om man vill synas "nel cuore della città" så måste man ta till en Ape! Dessutom serveras salladerna på italienska McD med kvalitetsolivolja (Bertolli) och grissini - precis som att man i Grekland kan frestas av en "Greek Mac" och Nasi Goreng i Indonesien. De anpassar sig nog mer än man kanske först anar.
lars: på samma sätt som att i min hemstad i norrbotten finns världens enda drive-in för snöskotrar.
=)
Skicka en kommentar